Κινδυνεύουν οι αστροναύτες στον Άρη;

Το μελλοντικό ταξίδι στον Άρη θα προκαλέσει εγκεφαλικές βλάβες στους αστροναύτες; Μάθετε τι ανακάλυψε η NASA μελετώντας το θέμα αυτό.

Ο Scott Kelly, αστροναύτης που πέρασε έντεκα μήνες στο Διάστημα, είχε σοβαρές σωματικές ασθένειες όταν επέστρεψε στη Γη. Η σταθερή έκθεση στην ακτινοβολία άλλαξε το DNA του και επηρέασε το ανοσοποιητικό του σύστημα. Και φανταστείτε, είχε παραμείνει σε μια στενή τροχιά γύρω από τη Γη, η οποία παραμένει προστατευμένη από το γήινο μαγνητικό πεδίο. Τι θα συμβεί όμως όταν οι αστροναύτες εγκαταλείψουν την προστασία του μαγνητικού αυτού “σωτήρα” της Γης;

Εγκεφαλική βλάβη των αστροναυτών

Μια πρόσφατη μελέτη, χρηματοδοτούμενη από τη NASA, έδειξε ότι οι αστροναύτες με προορισμό τον κόκκινο πλανήτη θα βρεθούν σε εξαιρετικό κίνδυνο, όχι μόνο σωματικά αλλά και διανοητικά. Θα υποφέρουν από αλλοιώσεις στον εγκέφαλό τους; Θα υποστούν διανοητικές αλλαγές που μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά τη διάθεση και την ικανότητά τους να σκέφτονται;

Ο Δρ. Munjal Acharya, είναι ακτινολόγος ογκολόγος στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας, Irvine. Ως επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, ανέφερε ότι η έκθεση στην ακτινοβολία «επηρεάζει τη γνωστική λειτουργία και τη συμπεριφορά σε κυτταρικό επίπεδο». Προσέθεσε ότι η έκθεση μπορεί να δυσκολέψει τους αστροναύτες να ανταποκριθούν αποτελεσματικά σε απρόβλεπτες συνθήκες ή αγχωτικές καταστάσεις.

Επιστημονικές εργασίες στον Άρη

Ο Δρ Acharya είπε χαρακτηριστικά, “η έρευνα έδειξε ότι τουλάχιστον ένας στους πέντε αστροναύτες που θα στείλουμε στον Άρη θα επιστρέψει με σοβαρά ελλείμματα στη γνωστική λειτουργία”.

Η έρευνα περιελάμβανε τη χρήση 40 ποντικών. Εκτέθηκαν σε ακτινοβολία για έξι μήνες και έπειτα δοκιμάστηκαν στη μνήμη και τη συμπεριφορά τους. Δυστυχώς, το πείραμα έδειξε ότι οι εκτεθειμένοι σε ακτινοβολία ποντικοί ήταν λιγότερο ικανοί από τα άλλα ζώα να παρατηρήσουν μικρές αλλαγές στο γύρω περιβάλλον τους. Επιπλέον, αποκάλυψε ότι τα εκτεθειμένα σε ακτινοβολία ποντίκια έγιναν ανήσυχα και “πάγωναν” σε μερικές περιπτώσεις, ενώ τα άλλα μη εκτεθειμένα ποντίκια δεν αγχωνόντουσαν καθόλου μένοντας ήρεμα και συνέχιζαν σταθερά.

Αυτός ο φόβος ήταν τόσο έντονος σε αυτά που εξακολουθούσαν να παγώνουν!

Ο Δρ. Acharya πρόσθεσε ότι “η ακτινοβολία φάνηκε να καθιστά δύσκολο για τα ποντίκια να μάθουν και να προσαρμοστούν, αποδυναμώνοντας τις συνδέσεις μεταξύ των διαφόρων περιοχών του εγκεφάλου τους”.

Ακτινοβολία σε ποντίκια

Αντίθετη άποψη έχει ο J.D.Polk, επικεφαλής της Υγείας της NASA, και ο ιατρικός αξιωματούχος που ανέφερε ότι οι μελέτες αυτές ωφελούν τα μελλοντικά σχέδια εξερεύνησης του διαστήματος. Ωστόσο, ανέφερε ότι τα ποντίκια δοκιμάστηκαν σε μεγαλύτερο επίπεδο ακτινοβολίας από αυτήν που θα δεχθούν οι αστροναύτες στο μεγάλο ταξίδι τους προς τον Άρη.

Ο Polk συνέχισε: “Παρόλο που υπάρχει κίνδυνος, οι δοσολογίες που περιμένουμε στην διάρκεια του ταξιδιού αλλά και πάνω στην αρειανή επιφάνεια, δεν θα είναι αρκετές για μια τεράστια ποσότητα γνωστικής παρακμής στους αστροναύτες. Δηλαδή δεν πιστεύω ότι θα υποφέρουν από επικίνδυνες εγκεφαλικές βλάβες.

Υπάρχει υψηλός κίνδυνος ότι θα επιστρέψουν με φρικτή γνωστική παρακμή; Θα ξεχάσουν πώς να πατήσουν το κόκκινο κουμπί για την επανένταξή τους; Όχι,” είπε ο Polk.

Ο Charles Limoli, ακτινολόγος ογκολόγος από το εξειδικευμένο κέντρο έρευνας της NASA στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας, δήλωσε: “Δεν είμαι σίγουρος για τη βιβλιογραφία που κάνει ο Δρ Polk, αλλά δεν συμφωνώ με το πλαίσιο στο οποίο τοποθετεί την εργασία μας – και δεν συμφωνώ με τις δηλώσεις του. “

Προστατεύοντας τους αστροναύτες

Για να προστατεύσει τους αστροναύτες, η NASA σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει γιλέκα σαν ασπίδες από την κοσμική ακτινοβολία. Το διαστημικό σκάφος Orion θα διαθέτει ειδικά όργανα ανίχνευσης ακτινοβολίας για να βοηθήσει τους αστροναύτες. Οι επιστήμονες θα τοποθετήσουν υλικά που είναι πλούσια σε υδρογόνο στα δομικά στοιχεία του διαστημικού σκάφους. Είναι εξακριβωμένο ότι το υδρογόνο απορροφά την ακτινοβολία, και έτσι αν το σύστημα εντοπίσει υπερβολική δόση θα ενημερώσει τους αστροναύτες, οι οποίοι αμέσως θα μετακινηθούν στα προστατευμένα ενδότερα τμήματα του οχήματός τους.

Το διαστημικό σκάφος Orion

Οι έρευνες συνεχίζονται πυρετωδώς και επειδή πρόκειται για ζήτημα ζωής και θανάτου, αναγκάζει την NASA να κάνει τα πάντα για να προφυλάξει την υγεία των επανδρωμένων της πτήσεων προς τον κόκκινο πλανήτη.

Όπως και να έχει το πράγμα, τα αληθινά συμπεράσματα θα βγουν μόνο όταν γίνει αυτό το ταξίδι!