Αλλάζει η διάρκεια της ημέρας στην Αφροδίτη

Οι ερευνητές έχουν περάσει δεκαετίες προσπαθώντας να εντοπίσουν ακριβώς πόσο διαρκεί μια ημέρα στην Αφροδίτη. Η απάντηση αλλάζει τα δεδομένα σχετικά με ότι γνωρίζαμε για τον πλανήτη.

Για πάνω από 50 χρόνια, οι επιστήμονες προσπάθησαν να διαπεράσουν τα πυκνά σύννεφα της Αφροδίτης για να μελετήσουν την επιφάνεια της. Οι περισσότερες παρατηρήσεις αξιοποίησαν τα μεγάλα μήκη κύματος των ραντάρ για να διαπεράσουν τα στρώματα των νεφώσεων. Τώρα, οι επιστήμονες έχουν συνδυάσει μεγάλης διάρκειας παρατηρήσεις για να αποσαφηνίσουν το μυστήριο πίσω από το μήκος της ημέρας της Αφροδίτης.

Στη Γη, είναι εύκολο να μετρήσετε πόσο διαρκεί μια μέρα. Απλά επιλέξτε ένα χαρακτηριστικό και παρακολουθήστε πόσο καιρό χρειάζεται ο Ήλιος να επιστρέψει στην ίδια θέση. Η Αφροδίτη δεν είναι τόσο απλή. Εκεί μια μέρα διαρκεί περίπου 243 γήινες. Αυτός ο αριθμός είναι μεγαλύτερος από ό, τι χρειάζεται ο πλανήτης για να ολοκληρώσει μια πλήρη περιφορά γύρω από τον Ήλιο. Έτσι, το έτος της Αφροδίτης κυριολεκτικά διαρκεί μόνο 225 ημέρες. Τα σύννεφα κάνουν τα πράγματα ακόμη πιο δύσκολα. Καλύπτουν την επιφάνεια και καθιστούν δύσκολη την εύρεση επιφανειακών χαρακτηριστικών.

Αποστολή Magellan

Ακόμα, χάρη στα ραντάρ και τα διαστημικά οχήματα όπως η αποστολή Magellan της NASA, η οποία βρισκόταν τέσσερα χρόνια πάνω από την Αφροδίτη στις αρχές της δεκαετίας του 1990, έδωσαν στους αστρονόμους την δυνατότητα να αποσαφηνίσουν την διάρκεια μιας ημέρας. Όταν όμως η αποστολή Venus Express της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος ESA έφτασε στον γειτονικό μας πλανήτη, οι αστρονόμοι ανακάλυψαν κάτι πολύ περίεργο. Στην έρευνα που δημοσιεύθηκε το 2012, έδειξαν ότι η περιστροφή του πλανήτη φάνηκε να έχει επιβραδυνθεί κατά επτά λεπτά!

Τώρα, οι ερευνητές έχουν συνδυάσει σχεδόν 30 χρόνια επίγειων παρατηρήσεων για να υπολογίσουν τον μέσο ρυθμό περιστροφής της. Ο νέος μέσος όρος είναι βραδύτερος από τον μέσο όρο που υπολογίστηκε από την διαστημοσυσκευή Magellan.

“Το Venus Express εντόπισε μόνο ότι υπήρξε μια διαφορά, αλλά υπήρξε αρκετά μεγάλη αβεβαιότητα”, δήλωσε ο συγγραφέας της μελέτης και ο πλανητικός επιστήμονας Bruce Campbell του Smithsonian Institution στην Ουάσινγκτον, DC. “Έχουμε φέρει αυτή την αβεβαιότητα σε ένα πολύ λεπτότερο επίπεδο.”

Τα νέα αποτελέσματα δείχνουν ότι, κατά τη διάρκεια των 29 ετών, από το 1988 έως το 2017, η μέση περιστροφή της Αφροδίτης ήταν 243 ημέρες 30,5 λεπτά. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με το μέσο όρο της αποστολής Magellan των 243 ημερών και 26,6 λεπτών.

Αποστολή Venus Express

“Μεγάλο ενδιαφέρον είναι το πώς (αυτές οι μετρήσεις) επηρεάζουν τη μακροπρόθεσμη πρόβλεψη για το πού θα προσεδαφιστούμε”, δήλωσε ο Campbell. “Με άλλα λόγια, εάν θέλουμε να ρίξουμε ένα ρομποτικό εξερευνητή σε μια περιοχή του πλανήτη, πρέπει να γνωρίζουμε το πόσο γρήγορα αυτό το σημείο μετακινείται.”

Αλλαγή των ημερών της Αφροδίτης

Πολύ πριν τα διαστημικά σκάφοι επισκεφτούν την Αφροδίτη, τα τηλεσκόπια της Γης προσπαθούσαν ήδη να αποκαλύψουν τα μυστήρια της. Στη δεκαετία του 1960, οι επιστήμονες χρησιμοποίησαν ραντάρ για να διαπιστώσουν ότι ο πλανήτης περιστρέφεται αντίθετα σε σύγκριση με την τροχιά του, την οποία οι αστρονόμοι αποκαλούν ανάδρομη περιστροφή. Τα επόμενα 20 χρόνια, οι αστρονόμοι συνέχισαν να παρακολουθούν τα χαρακτηριστικά της Αφροδίτης σε μια προσπάθεια να καταγράψουν τη διάρκεια της ημέρας.

Όπως και να έχουν τα πράγματα, τι είναι αυτό που αλλάζει την ταχύτητα περιστροφής του πλανήτη; Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι η βαριά ατμόσφαιρα, πυκνότερη από αυτή της Γης, μπορεί να δημιουργεί μια έντονη επιβράδυνση της περιστροφικής κίνησης του πλανήτη. Η βαρυτική επίδραση της Γης και του Ήλιου μπορούν επίσης να επηρεάζουν την αλλαγή της ημέρας. Αυτό σημαίνει ότι οποιαδήποτε ημέρα πάνω στην Αφροδίτη (η οποία, και πάλι, διαρκεί 243 γήινες) μπορεί να είναι ελαφρώς μεγαλύτερη ή μικρότερη από την προηγούμενη, ανάλογα δηλαδή με τον καιρό!

Ανάδρομη περιστροφή της Αφροδίτης

Η Αφροδίτη δεν θα σταματήσει να γυρίζει

Αυτές οι αλλαγές δεν είναι απαραίτητα μόνιμες. Ενώ η νέα έρευνα αποκαλύπτει ένα διαφορετικό μέσο ημερήσιο όριο από τις προηγούμενες μετρήσεις, ο Campbell και οι συνάδελφοί του προειδοποιούν ότι τα ευρήματά τους δεν σημαίνουν ότι ο πλανήτης θα σταματήσει μία μέρα να περιστρέφεται. Συνολικά, η αντίσταση της ατμόσφαιρας εξισορροπείται από την παλιρροϊκή έλξη του Ήλιου. Έτσι, ενώ η ατμόσφαιρα μπορεί να επιβραδύνει την περιστροφή του πλανήτη κατά καιρούς, ο Ήλιος εμποδίζει την υπερβολική επιβράδυνση.

“Υπάρχει μεγάλος  ενθουσιασμός αυτές τις μέρες για να επιστρέψουμε στην Αφροδίτη”, δήλωσε ο Campbell. Η NASA διερευνά μια προτεινόμενη αποστολή που ονομάζεται VERITAS, για την δημιουργία ενός χάρτη υψηλής ανάλυσης του πλανήτη. Από την άλλη η ESA έχει επίσης μια νέα πρόταση που ονομάζεται EnVision. Όπως και η VERITAS, έτσι και η EnVision θα εκτελέσει χαρτογράφηση με ραντάρ υψηλής ανάλυσης. Τα αποτελέσματα θα δείξουν.