Η γυναίκα που “δάμασε” τους Γαλαξίες

Beatrice Tinsley. Σας λέει κάτι το όνομα αυτό; Αν όχι, πιθανότατα δεν είστε το πρώτο άτομο που δεν την γνωρίζει.

Γεννημένη στην Αγγλία, η Tinsley πέρασε τα περισσότερα από τα ακαδημαϊκά της χρόνια στη Νέα Ζηλανδία, προτού μετακομίσει στο Τέξας, όπου ήταν υπεύθυνη για κάποιες επαναστατικές ανακαλύψεις, όπως το πώς εξελίσσονται οι γαλαξίες μέσα στο χρόνο και πως πεθαίνουν. Αν ζούσε, σήμερα θα ήταν τα 78α γενέθλιά της (πέθανε από καρκίνο όταν ήταν 40 ετών), οπότε προς τιμήν όλων όσων έκανε για τον κόσμο της αστρονομίας, ας δούμε μερικά από τα πιο συναρπαστικά επιτεύγματά της.

1. Βοήθησε στην επίλυση του μυστηρίου των αρχέγονων και μελλοντικών γαλαξιών

Η Tinsley συνειδητοποίησε ότι αφού οι γαλαξίες αποτελούνται από δισεκατομμύρια αστέρια, οι επιστήμονες θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν την υπάρχουσα γνώση τους για τις ζωές των άστρων ώστε να μάθουν και για τους ίδιους τους γαλαξίες. Έτσι υπολόγισε όχι μόνο το πώς φαίνονται οι γαλαξίες σήμερα, αλλά και το πώς θα είναι στο μέλλον ανάλογα με την ποιότητα και σύσταση των αστρικών τους “κατοίκων”. Μάλιστα κατασκεύασε και μοντέλα για διαφορετικούς τύπους γαλαξιών – μια απαιτητική εργασία για την εποχή εκείνη πριν την εμφάνιση των αλγόριθμων (μία επανάσταση που έκανε την κατασκευή θεωρητικών επιστημονικών μοντέλων αρκετά πιο εύκολη).

2. Η εργασία της επηρέασε τις θεωρίες σχετικά με την Μεγάλη Έκρηξη (Big Bang)

Η έρευνα της Tinsley άλλαξε την μέχρι τότε μέθοδο προσδιορισμού αποστάσεων απόμακρων γαλαξιών. Πράγμα πολύ σημαντικό για τον προσδιορισμό του μεγέθους του Σύμπαντος και του ρυθμού επέκτασής του – καταλυτικές ιδέες πίσω από την ανάπτυξη της θεωρίας της Μεγάλης Έκρηξης. Επεσήμανε στους καθηγητές της ως φοιτήτριας διδακτορικού, ότι οι παράγοντες όπως ο αριθμός των χημικών στοιχείων, η μάζα του γαλαξία και ο ρυθμός των αστρικών γεννήσεων στο εσωτερικό του είχαν παντελώς αγνοηθεί για τον προσδιορισμό της ταχύτητας επέκτασης και ανάπτυξής του.

3.  Ως παντρεμένη γυναίκα δεν την είχαν πάρει ποτέ στα σοβαρά

Εκείνη την εποχή, η Tinsley στερείτο μόνιμης εργασίας επειδή ήταν παντρεμένη γυναίκα ακόμη και αν της είχε προσφερθεί υποτροφία στο Κέντρο Προηγμένων Σπουδών Center for Advanced Studies στο Τέξας και είχε αποκτήσει και διδακτορικό. Μάλιστα, δεν είχε συνειδητοποιήσει όταν παντρεύτηκε τον σύζυγό της, τον συμμαθητή της στο πανεπιστήμιο Brian Tinsley, ότι θα την σταματούσαν να εργάζεται ακόμη και στο Christchurch στη Νέα Ζηλανδία.

4.  Δύσκολες επιλογές ζωής

Η Tinsley και ο σύζυγός της ήταν γονείς δύο υιοθετημένων παιδιών. Το άγχος της μητρότητας και της συζήγου σε συνδυασμό με τις αυξανόμενες ερευνητικές απαιτήσεις ανάγκασε την Tinsley να αγωνίζεται να συνδυάσει και τους τρεις τομείς της ζωής της. Για χρόνια εργάστηκε επιμελώς και για να ανταποκριθεί στην επιστήμη της μελετούσε και επισκεπτόταν βιβλιοθήκες όταν τα παιδιά της κοιμόντουσαν. Ωστόσο, το 1974, κατέληξε να χωρίσει το σύζυγό της και να αφήσει τα παιδιά της για να μπορέσει να συνεχίσει το δύσκολο και απαιτητικό επιστημονικό έργο της.

5.  Δεν πρόλαβε να ζήσει την αναγνώριση

Μόλις τέσσερα χρόνια μετά τον χωρισμό της, το Πανεπηστήμιο του Yale την διόρισε καθηγήτρια Αστρονομίας. Στα έξι χρόνια που εργάστηκε εκεί, δημοσίευσε πολλές επιστημονικές εργασίες και οι Κοσμολόγοι σήμερα την αναγνωρίζουν ως ηγετική φυσιογνωμία στον τομέα αυτό. Δυστυχώς όμως, πριν μπορέσει να εδραιωθεί και να προωθήσει την έρευνά και τις ανακαλύψεις της, υπέκυψε στον καρκίνο. Ήταν 40 μόλις ετών!

Αν και η αναγνώριση στον τομέα της μπορεί να ήρθε λίγο αργά, η Beatrice Tinsley ήταν ένα από τα κορυφαία μυαλά της εποχής εκείνης. Το πολύτιμο έργο της έβαλε τις βάσεις για τις γνώσεις μας περί σύστασης, γέννησης, ζωής και θανάτου των γαλαξιών.

Ένα έργο που πρέπει όλοι να γνωρίζουμε και να εκτιμούμε.